Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Felelős üzemeltetés - zöld gondolkodás: Szilvásváradon jártunk a Szalajka Liget Hotelben

Februári szakmai interjúnkat Tari Szabolcs igazgató úrral, a szilvásváradi Szalajka Liget Hotel és Apartmanházak vezetőjével készítettük. Igazgató úr kiváló marketingkommunikációs szakember is:

AT: Önök szerencsések, mert mesés környezetben, a Bükk alján, a természet kellős közepén vannak. Hatott-e ez a csodás földrajzi elhelyezkedés arra, hogy már a szálloda építésekor környezettudatosak voltak, és azóta is a mindennapokban zölden gondolkodnak?

Tari Szabolcs: Hogyne! A szálloda tulajdonosai egyértelműen ezt az irányt jelölték ki, az energiafelhasználásunk is zöld, és a házban használt tisztítási módszerek, a mosoda is környezetbarát alapanyagokkal megy, nyitás óta. Akkor, 18 évvel ezelőtt ez jóval úttörőbb gondolkodásnak számított, mint most. Egyébként a tulajdonos és az üzemeltető vezetők személyes példamutatása a felálláskor és azóta is inspiráló ezen a téren. A szálloda 2006. július 16-án nyitotta meg kapuit. Az építkezés természetesen hordozott némi kockázatot a környezettudatosság szellemében, de amikor én személy szerint 2008. május 6-tól átvettem a gyeplőt, már minden a helyén állt. A szálloda a Bükki Nemzeti Park területén elhelyezkedő Szilvásváradon található. Szilvásvárad pedig a magyar emberek számára alapvetően a ZÖLD-et jelképezi. Meneküljünk a szürkeségből a zöldbe… A település klimatikus adottságai miatt 1978 óta gyógyturisztikai helyszín. A célunk, hogy minél kisebb ökológiai lábnyomot hagyjunk mindennapi működésünk során, annak érdekében, hogy ez a csodálatos helyszín minél tovább szolgálhassa az itt élőket és az ideérkező vendégeket.

AT: Az energiafelhasználásuknál is szempont a zöld gondolkodás?

TSZ: Maximálisan. Céljaink között meghatározó, hogy a felhasznált villamos áram és a fűtési célú energia minél nagyobb aránya legyen megújuló. Ezen célok elérése érdekében 2012-ben telepítettünk a szálloda tetejére egy 4000 liter melegvíz előállítására lehetőséget nyújtó napkollektoros rendszert, amivel a medence vizét is temperáljuk. A Relax Parkban az épületek fűtését, a használati meleg vizet faelgázosító kazánnal biztosítjuk, míg a finn szaunánkat is fával fűtjük. Az apartmanházakban a kandallók melegéhez tűzifát biztosítunk, ami élményt is ad. 2021-ben megvalósítottuk a szálloda villamosenergiájának akár 40%-át is biztosító napelempark kivitelezését, amivel évente akár 150 000 kWh villamosáramot állíthatunk elő zöldenergiából. Átadtuk az elektromos autók töltését biztosító töltőkutakat, melyeket mind a vendégek, mind a külső igénybe vevők használni tudnak.
2022-ben a szálloda összes energiaigényének legalább 35%-át megújuló zöldenergiából biztosítjuk.

AT: Hogyan sikerült a személyzetet megbarátkoztatni ezzel a gondolattal? Könnyebb volt, hogy már a nyitás óta a zöld irány van a fókuszban?

TSZ: Ez egy érdekes kérdés… Mi helyből, Szilvásváradról és elsősorban Eger vonzáskörzetéből toboroztunk kollégákat, a dolgozóink zöme innen a környékről jár be dolgozni. Más az itteni kollégák mindennapi élete, mint egy nyüzsgő nagyvárosi szálloda munkatársainak belvárosi milliője. Erős a háztartási személyes tapasztalatok ereje, kevesebb új inger éri a kollégákat. Sokat segített a környezetbarátság meghonosításában a minket körülvevő táj, az itt élő emberek természetszeretete. És persze nagyon sokat nyomott a latba az is, amikor az Assist-Trend Észak Kft. helyi szakértője eljött hozzánk és minden egyes természetbarát tisztítószert megmutatott használat közben, a hatékonyságot így a kollégák saját szemükkel is láthatták, tapasztalhatták. Ehhez több idő és türelem kell, de ez 18 évnyi működés után már nem gond.

AT: A vendégek részéről éreznek határozott igényt arra, hogy a szálloda zöld legyen? Vagy van-e a piaci konkurencia felől nyomás, hogy minél zöldebben működjön ma egy szállodai szolgáltató?

TSZ: A vendégeink 95 %-a magyar, 40 %-uk törzsvendég. Azt gondolom, hogy a zöld környezet ebben nagy „mágnes”, de a szálloda tisztasága, illata, a zöld érzés meghatározó. A vendéglojalitáshoz nyilván a személyzet kedvessége, felkészültsége is erősen hozzájárul. A vendégek élményre vágynak, az élménynek ez is része. Ugyanakkor inkább érzem a zöld gondolkodást fontosnak az üres fészek korosztály vagy a 35+ -osok körében, a fiataloknál kevésbé látványos ez a szemlélet.

A piac részéről sajnos egyáltalán nem érzek nyomást, a szektorban ma sokan még mindig a túlélésért küzdenek. Abszurd módon az energiaválság volt az, ami fókuszba helyezte a környezettudatosságot. Nem a piaci vendégigény. És nem is a szolgáltatók saját szemléletváltása. Ugyanakkor azt is fontosnak tartom megjegyezni, hogy Magyarország egy szuperjó hely. Csodás természeti környezetben élünk. A világban másutt sokkal komolyabb klímakihívások vannak, mint itt Szilvásváradon.

AT: A vendégek felé kommunikálják a ház zöld gondolkodását?

TSZ: Természetesen! Mi büszkék vagyunk erre! Kapun belül és kapun kívül is. A környezettudatos tisztítószerekkel takarított szobákban a Sutter Zero asztali tábláit használjuk, a vendégtérben az ezt igazoló oklevelet láthatják a ház lakói. A honlapon is jelezzük, hogy zöldek vagyunk.

AT: Az elkötelezett embereknek is szükségük van újabb és újabb inspirációra. Ön honnan merít ilyet?

TSZ: Olvasom a szaklapokat, hazaiakat és külföldieket is. És természetesen saját utazásaim során is nyitott szemmel járok. Pár hete érkeztem vissza pl. Sri Lankáról, ahol egy nagyon jó élmény ért. A Kandy-ban lévő 4 csillagos szállodában ugyanazt a környezettudatos fürdőszobai szappan és tusfürdő adagoló családot láttam, amit pár nappal korábban Szabó úr jóvoltából megismerhettem, és el is határoztuk, hogy lecseréljük a jelenlegieket erre. Gondolja el: Az Assist-Trend jóvoltából Szilvásváradon megismertem ezt a terméket, majd ugyanaz a földgolyó másik oldalán visszaköszön. Kell ennél jobb inspiráció?