Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Szoba takarítás

 

Szállodákról, vendéglátóhelyekről alkotott véleményünk nagyban függ attól, hogy  a szállodában eltöltött időben milyen tisztaság, illat és rend fogad minket.  A saját és mások véleménye az adott szállás tisztasági fokáról fontos, vagy éppen meghatározó szempont lehet szállásválasztásunkban. A vendéglátóhelyek és szállodák éppen ezért nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a housekeeping részlegen dolgozó kollégák rendszeresen, megfelelő minőségben végezzék munkájukat mind a közösségi, mind a lakószobák takarítása során. A szálláshelyek a napi és időszaki takarítás megfelelő minőségének biztosítása érdekében takarítási standardokat alkalmaznak, melyben részletesen meghatározzák  a rendszeresen elvégzendő folyamatokat, használandó szereket, feltöltő anyagokat, kitérve akár a takarítás apró részleteire is. Bár a takarítási folyamatok kis mértékben eltérhetnek egymástól, a napi takarításkor elvégzendő feladatok minden szállodában ugyanazok. 

A szobák takarításánál a „bentről-kifelé, fentről-lefelé” elvet kell szem előtt tartanunk.  A napi takarítás főbb feladatai a szellőztetés, beágyazás, portörlés, porszívózás, fürdőhelyiség esetén annak a kitakarítása, adagolók, papírtermékek feltöltése, hulladéktároló edények kiürítése, használt textilek lecserélése.

 Az előírások betartásával, korlátozottan átrendezhetjük a vendég holmiját, a ruhákat összehajthatjuk, vállfára tehetjük.

Az utazó szobák takarítása nagyobb feladat, több időt vesz igénybe. Napi takarítás esetén a testtel érintkező felületeket - kád belseje, zuhanytálca, WC ülőke - fertőtleníteni kell.Utazó szobák esetén az ágyneműt minden esetben le kell cserélni és ellenőrizni, hogy nem felejtett-e ott a vendég valamit. A szobát vissza kell állítani az eredeti állapotába (pótágyat elvinni, minden anyagot feltölteni) mindent le kell törölgetni, még a szekrények belsejét is. Utazó szobáknál a fertőtlenítésre nagyobb hangsúlyt kell fektetni.

Napi takarításhoz célszerű szobaasszonyi kocsit használni, melyen minden szükséges szer, váltó textil, papírtermék, esetleg bárfeltöltés, szemétgyűjtő zsák, mikroszálas felmosó szett, kesztyű, színkódolt mikroszálas törlőkendő, papírtörlő, szobabekészítés anyagai - feltöltendő tusfürdő, szappan, papírtermék - a felmosás eszközei rendelkezésre állnak. Manapság az eszközök gyártói a termékeiket színkódolva gyártják. Szobatakarításnál a színkódolást elsősorban a törlőkendők esetén ajánlott alkalmazni. Piros Vileda PUR Micro törlőkendőt  használjuk a mosdó, kád, zuhany áttörlésére, kék Vileda PVA Micro kendőt a tükör és üveg tisztításához, zöld vagy sárga ViledaMicroTuff Base törlőkendőt pedig a  szoba bútorainak és egyéb tárgyainak takarításához. 

 A Sutter Professional törekszik arra, hogy az általa gyártott tisztítószerek színe is igazodjon a színkódoláshoz, így nagy általánosságban elmondható, hogy a cég kék színnel jelzi az általános tisztítószereket, piros színnel jelzi  a szanitertisztításra, fertőtlenítésre  zölddel pedig elsősorban  padlófelületek tisztítására használandó tisztítószereket.

szoba takarításSzoba takarítása során mindig használjunk kesztyűt. Ágyazáshoz elég az egyszer használatos gumikesztyű illetve cérnakesztyű, takarításnál erősebb és vegyszerálló gumikesztyű használata ajánlott.

A szállodai szobába csak akkor léphetünk be, ha abban nem tartózkodik vendég. Erről kopogással minden esetben győződjünk meg. 

A szállodai szoba takarítását folytassuk a szobában, nyissuk ki az ablakot, ürítsük ki a szemeteseket, váltó takarítás során húzzuk le az ágyneműt,  az elhasznált  textíliákat a szobából és a fürdőszobából is hordjuk ki a szobaasszonyi kocsira. 

A takarítást folytassuk a fürdőszobában, első lépésként a takarítani kívánt felületeket  zuhanyozzuk le a felületeket vízzel. A takarítást folytassuk egy szórófejes flakonból savas, vízkőoldásra használható, ha lehetséges egyidejűleg fertőtlenítő hatású termékkel, melyet juttassunk a piros Vileda non-Scratch  szivacsra majd töröljuk át vele a  mosdókagyló, kád, zuhanykabin belsejét és környékét,  a csaptelepet.  A Sutter ezen feladatra nagyon jól használható termékei színkódolt, piros színűek. 

A vizes területek tisztítására használhatjuk a Trend Quality szanitertisztítót is, mely foszforsav alapú tisztítószer, hatékonyan tisztítja a rozsdát, vízkövet, húgykövet és szappanmaradékokat is, gél állaga lehetővé teszi a függőleges felületek hatékony vízkőoldását is.  

Abban az esetben, ha a környezetet kevésbé szeretnénk terhelni, a fürdőszoba napi takarítására is használhatunk környezetbarát Zero terméket. Erre a célra  ajánlott a Sutter Zero Ruby, vagy koncentrált oldata a Sutter Zero Ruby Easy használata. A termék környezetbarát vízkőoldó, hatásosan távolítja el a napi használat során vizes területeken lerakódó vízkövet és összetételének eredményeképp megakadályozza azok visszarakódását a felületre. Vizes területek vízkőoldására használhatjuk a Sutter Ratio sorozatának Zero Ratio BK-3 vízkőoldóját, mely napi tisztításra alkalmas környezetbarát almaecet illatú termék, Ratio-Mix vagy Ratio-Shot adagolóval adagolható. A mikroszálas, már vegyszerrel átitatott kendővel töröljük át a mosdókagyló, kád, zuhanyfülke belsejét is. A  zuhanyfülke belsejét célszerű a tisztítás után a zuhanyfejjel forró folyóvízzel átmosni, az üvegfelületet szárazra törölni Vileda PUR Micro kendővel vagy vízlehúzóval lehúzni.

A fürdőszoba takarítását folytassuk a toalettel. Használjunk  Sutter Zero Pom WC-t a WC tisztító kefére juttatva. A kefével dörzsöljük át a WC belsejét, hagyjuk állni a szert a felületen, majd öblítsük le vízzel.    A Sutter Zero Pom WC kizárólag természetes alapanyagokból készülő, allergéneket nem tartalmazó, európai ökocímkés toalett tisztító termék. Természetes savakat ( citrom és tejsav) tartalmaz, napi tisztításra ajánlott, rendszeres használata megakadályozza a szennyeződés lerakódását a felületen, kellemes alma illata dezodorálja a helyiséget. Gél állagú, így a felületen marad, nem korrodálja a felszínt. Erősebb szennyeződés esetén WC tisztításra ajánlható termékünk a Trend Quality WC gél, mely foszforsav tartalmú, hatékonyan oldja a vízkövet, húgykövet, rozsdát, vagy a Sutter Clorogel, mely klórtartalmánál fogva fehérítő és fertőtlenítő - baktericid, fungicid - hatású. 

Abban az esetben, ha a fürdőszoba takarítását nem fertőtlenítő hatású szerrel végezzük, utazó takarítás esetén szükséges  a fürdőszobai vízkőoldás után  - pl. a Sutter Multigienic - fertőtlenítőt használni a testtel érintkező felületek fertőtlenítésére.

Fertőtlenítőszer használata esetén mindig tartsuk be a terméken feltüntetett koncentrációt és behatási időt az eredményes fertőtlenítés érdekében.

A Sutter Multigienic fertőtlenítőt abban az esetben is érdemes napi váltásban használni  savas vízkőoldóval a fürdőszobák takarítására, ha savas vízkőoldónk fertőtlenítő hatású, hiszen a Sutter Multigienic a savas vízkőoldóval szemben hatékonyan távolítja el a felületekről a zsíros olajos szennyeződéseket.  A fürdő takarítása után a WC  peremét és a WC ülőkét is fertőtleníteni kell, ezt is töröljük át fertőtlenítőszeres papírtörlővel.  Végül az előzőleg a WC belsejébe juttatott POM WC-t a kefével dörzsöljük át és öblítsük le vízzel.

A fürdőszobai tükröt, és egyéb tisztítandó üvegfelületet környezetbarát foszfát és nikkelmentes Sutter Zero Diamonddal, vagy koncentrátumával a Sutter Zero Diamond Easy-vel  tisztítsuk. Szórjunk a szórófejes flakonból megfelelő koncentrációjú oldatát közvetlenül a felületre, és mikroszálas kendővel töröljük azt át.

Töltsük fel az adagolókat  a megfelelő papírtermékekkel esetlegesen tusfürdővel, szappannal. 

A felületek megtisztítása után következik a felmosás, melyet célszerű kétvödrös módszerrel végezni, hiszen így garantálható, hogy a felületet nem szennyezzük vissza. Ha erre nincs lehetőség, használjuk a spray technikát a megfelelő általános tisztítószerrel, mikroszálas moppal.

vegyszeradagolós nyélAjánlott termékünk a VDM vegyszeradagolós nyél, melybe a megfeleló oldatkoncentrációjú általános tisztítószert beletölthetjük és azt a markolat segítségével a mop elé a padlóra adagolhatjuk. használjuk hozzá a VDM trapéz tépőzáras mopvázat  VDM tépőzáras mikroszálas moppal.  A mopot a megfelelő időközönként cseréljük ki. Érdemes jó illatú terméket használni, mely illat már maga a tisztaság érzetét adja. Kellemes környezetbarát alma illatú termékünk a Sutter Zero Apple Ecolabel általános tisztítószer, vagy felülettől függően a Sutter Zero Emerald.

 

Mikroszálas kendővel és Sutter Mangia Polwere bútorápoló spray segítségével az ágy fölötti képet, ágy háttámlát, egyéb bútorfelületeket  portalanítsuk le. Az éjjeli szekrényeket és az íróasztalt, a tv-t töröljük át. Amennyiben szükséges, a szobában található fa felületeket ápoljuk Sutter  Emulsio Splendi Legno-val.

Ha van terasz, sárga színű mikroszálas törlővel az ott lévő tárgyakat portalanítsuk, söpörjünk fel és a szoba felmosása után mossunk fel.

Ragacsos szennyeződés esetén pl. ajtófelületeken ujjlenyomatok esetén használjunk Sutter Zero Amber-t. Mikroszálas törlőkendőre fújjunk a használatra kész oldatból és töröljük át a szennyezett felületet.   

Húzzuk fel vagy igazítsuk meg az ágyneműt és a legvégén porszívózunk vagy a padlófelületnek megfelelő egyéb módszerrel azt tisztítsuk meg. Csukjuk be az ablakot, majd ha mindennel végeztünk, pakoljunk ki a kocsira, az utolsó lépésként ellenőrizzük a munkánkat majd az ajtóból kellemes, nem túl erős légfrissítőt fújjunk a levegőbe, tisztaság-illatot hagyva magunk után. Ajánlott légfrissítő termékünk a Sutter Pom Air, ízlésnek megfelelően választható tavasz, nyár, ősz, tél fantázianevű illatban.

 

 

 

 

A szoba állapota, mely a kiadhatóság szempontjából lehet: lakott, üres, tiszta, takarítás alatt lévő vagy még ki nem takarított stb.

A délutános szobalány feladatai

A délutános általában a későn elutazók (late check-out) szobáit takarítja illetve elvégzi a délelőttös elmaradásait. Feladatai megegyeznek a délelőttös műszakban jellemzőkkel. A magas kategóriás szállodákban jellemző az ún. „Turndown service”, melynek kapcsán a délutános minden lakott szobába bemegy, előkészíti az ágyat a lefekvéshez (leveszi az ágytakarót), kiteszi a párnára a „Jó éjt!” csokit. A sötétítő függönyt behúzza, felkapcsolja a hangulat világítást. Megigazítja a textíliákat, kiüríti a hamutartót, rendbe hozza a fürdőt. A 90-es években minden – magára valamit is adó – szálloda nyújtotta ezt a szolgáltatást, mely napjainkra kikopni látszik a gyakorlatból. A vendégek sem igénylik, a világítás is automatikus.
A szobalányok mindkét műszakban a szálloda által biztosított formaruhát (vagy alacsony minőségnél saját köpenyt viselnek).

Az emeleti londiner feladatai

A londinerek gyakran forgatásos rendszerben osztják be, hogy ki, mikor kerül az emeletre. Itt a legfontosabb feladat a szobalányok munkájának segítése. Általában a nehéz fizikai munkákat vállalják a londinerek, mint a pótágyak mozgatása, ülőbútorok fekvővé alakítása, takarítógépek beüzemelése, szennyes textília mosodába juttatása, hulladékos zsákok elhelyezése a tárolóban. Rájuk hárul a szobákon kívüli emeleti területek (folyosó, közlekedő, lift előtér) porszívózása, rendbe tétele. A gépek (cipőpucoló, jégkészítő) műszaki állapotának ellenőrzése, esetleges feltöltése, a növények öntözése is lehet a feladatuk.

A takarítók feladatai

A Housekeeper irányításával dolgoznak a takarítók, akik az emeleten kívüli közös területeket tartják rendben. Ide sorolják a lobbyt, a WC-ket, folyosókat, lépcsőházakat, irodákat, rendezvény és egyéb közösségi helyiségeket. A személyzeti helyiségek tisztántartása mellett részt vesznek a nagytakarításokban is, amikor olyan munkákat végeznek el, melyekre nincsen minden nap szükség. Például: szőnyeg- és kárpittisztítás, mennyezet-, fal- és csempe mosás, padlófényezés, fém- és fafelületek ápolása, ablaktisztítás.

Az emeleti üzletvezető feladatai

A munkaszervezésnek megfelelően az emeleti üzletvezető (Housekeeper) általában a Room’s Division Manager felügyelete mellett dolgozik, de tartozhat a gondnokság vagy az üzemeltetési részleg alá is. A beosztottak száma nagy, akik a következő munkakörökben dolgoznak: gondnoknő, szobaasszony, szobalány, emeleti takarító, emeleti londiner, emeleti segédmunkás. A nagy szállodák sokkal részletesebb munkaköröket alakítanak ki, így külön csoportokat találunk délelőtt és délután, más foglalkozik a textíliával, a közösségi területek tisztántartásával, a továbbképzésekkel és az adminisztrációval. Néha a mosoda és az uszoda üzemeltetéséért is a Housekeeper felel.
A Housekeeper legfontosabb feladata az ellátandó területeken folyó munka megszervezése és mint egy nagyobb részleg vezetője, tervezési és ellenőrzési tevékenysége is van. Tekintsük át részletesen az elvégzendő feladatokat:
· Tervezési feladatok: előre kell ütemezni a nagytakarításokat, a beszerzéseket (pl. textília pótlás) és a dolgozói tréningeket.
· Szervezési feladatok: a munkához szükséges élőmunka és eszközök biztosítása, tehát a dolgozók felvétele, betanítása, az eszközök beszerzése és pótlása, a legalkalmasabb tisztítószerek és takarítógépek kiválasztása.
· Közvetlen irányítási feladatok: a munkarend betartatása, a dolgozók motiválása és fegyelmezése
· Koordinációs feladatok: a Housekeeping feladatainak koordinálása és kapcsolattartás a többi részleg vezetőjével (Front Office, Karbantartás, Szobaszerviz, Étterem, Rendezvény) valamint a beszállítókkal és a szakmai szervezetekkel
· Ellenőrzési feladatok: ezeket a gondnoknőkön keresztül végzi és minden beosztott dolgozó munkájára, az adminisztráció pontosságára, a VIP vendégek gondos ellátására és az információ áramlás hatékonyságára is kiterjed.
· Értékelési feladatok: az összes beosztottjának személyzeti jellegű tevékenységének értékelése, az éves nyereségterv teljesítésének kiértékelése, a vendégpanaszok feldolgozása
A munkakört általában hölgyek szokták betölteni, mivel nekik jó érzékük van a „háziasszonyi” teendők ellátásához, ezenkívül szükség van közép vagy felsőfokú végzettségre, több idegen nyelv ismeretére, határozott fellépésre és jó szervezőkészségre

A szálloda emeleti munkaterületének vezetője, Emeleti üzletvezető.

 

A gondnoknő feladatai

A Housekeeper legfőbb segítői a gondnoknők, akik a többi beosztott dolgozó közvetlen irányítását és ellenőrzését végzik. Délelőtt és délután a szobafoglaltság alapján elkészítik a szobalányok munkalapját, melyen kiosztják a munkaterületet és bejelölik, hogy hol, milyen mélységű takarítást kell végezni. Az „utazó” és a „maradó” szobákban, ugyanis eltérő feladatok is lehetnek. Összegyűjtik a szobaasszonyi raportot, mely valós képet ad a szobák foglaltságáról és a bent lakók számáról, és egyezteti a foglaltsági ívvel. Egy-egy gondnoknőre általában 1-2 emelet, azaz 80-100 szoba jut, ahol a szobák tisztaságát, műszaki állapotát és a minibárok fogyasztásait ellenőrzik. Ezek feltöltése lehet az ő vagy a szobalányok, esetleg az éttermi részleg dolgozóinak feladata is. A gondnoknő tartja a kapcsolatot a szálloda többi részlegével, továbbítják az észlelt hibákat a karbantartók felé, lejelentik a kiadható szobákat a recepciónak. Gyakran tőlük lehet vételezni a tiszta textíliákat, vendéganyagokat, piperecikkeket, tisztítószereket, mivel így ezek pazarlása megakadályozható. Intézkedik a VIP bekészítéseket illetően és a vendégekkel is kapcsolatba kerülhet, akiknek kéréseit teljesíti (pl. kölcsönzések, pót eszközök). Aktívan részt vesz a nagytakarítások előkészítésében és lebonyolításában.
A nagy szobakapacitású szállodák éjszakai műszakban is alkalmaznak gondnoknőt. Feladatuk a késő esti vagy éjszakai órákban érkező vendégek szobáinak előkészítése és a hajnali utazások kapcsán felmerülő feladatok irányítása.

Emeleti munkakör, mely a Szállodai üzletvezető alá rendelt operatív vezető, általában néhány emeletért felel.

A szobaasszony feladatai

A szobaasszony nem a dolgozó férjezett voltát jelöli, hanem azt, hogy egy brigádvezetői beosztásban van az illető. Közvetlen felettese a gondnoknő, beosztottai közé pedig a szobalányok, emeleti londinerek és segédmunkások tartoznak. A szobaasszonyok általában egy emeletért felelnek, ahol a következő munkafolyamatokban vesznek részt, általában irányító és ellenőrző jogkörrel:
· Napi szobák és az ágyhúzások ellenőrzése
· Utazó szobák takarításának ellenőrzése
· A szobastátuszok folyamatos közlése a recepcióval
· Váratlan elutazások és költözések figyelemmel kísérése
· A szobák műszaki szempontú ellenőrzése
· Vendégkérések teljesítése
· A textília készlet folyamatos biztosítása
· A fogyóeszköz, reklámanyag, segédanyag feltöltése
· A tisztítószer adagolása
· Közvetlen felettesként a szobalányok problémáinak közvetítése, megoldása

 

Emeleti munkakör, mely a Gondnoknő alá rendelt brigádvezető, általában egy emeletért felel.

A Housekeeping

 

A Housekeeping tevékenysége

A szállásadási tevékenység két jelentős területe a Front Office és a Housekeeping. A földszinti területek után most áttekintjük az emeleti részleget is, melyet némely szervezeti felépítésben a háttér tevékenységek közé sorolnak, de jelentősége nem kérdőjelezhető meg. A hatékonyan vezetett Housekeeping biztosítja a szálloda tisztántartását és állandó rendjét, mely a vendégek szempontjából alapvető elvárás. Hiába a pompás környezet és a barátságos fogadtatás, ha a vendég egy szellőzetlen, foltos padlójú, koszos ablakú és gyűrött ágyneműs szobába lép be.

A szálloda emeleti munkaterülete, mely a szobákat és az emeleti háttérterületeket foglalja magában.

 

Emeleti munkaterület

A Housekeeping munkaterületei

A Housekeeping a vendégszobák területét jelenti, amit szállodai emeletnek is hívnak. Tisztántartani azonban nemcsak ezt kell, hanem a ház jóformán minden területét. Mindenhol érződnie kell az odafigyelésnek és arra kell törekedni, hogy a vendég számára minél nagyobb higiénia mellett biztosítsuk az otthonosságot.
A Housekeeping alkalmazottai az alábbi területeken dolgoznak:
· Vendégszobák és folyosók
· Közös terek (előcsarnok, hall, toiletek)
· Uszoda és egyéb pihenőhelyiségek
· Étterem és egyéb vendéglátó egységek
· Rendezvény termek, tárgyalók
· Saját üzemeltetésű kereskedelmi üzletek
· Sport és fittness termek
· Irodák
· Személyzeti helyiségek (öltöző, mosdó, zuhanyozó, WC)
· Raktár helyiségek
· Mosoda, varroda
A felsorolásból látható, hogy az ellátandó területek száma igen nagy, mely komoly szervezési feladatok elé állítja a vezetőt és a dolgozókat egyaránt.