Az Assist-Trend Kft. 2025-ben 20 éves lesz.
Születésnapunkat rendhagyó módon úgy ünnepeljük meg, hogy partnereink számára 20 zöld tippet adunk ajándékba. 20 cikkben járjuk körül: hogyan is lehet felelősen üzemeltetni egy szállodát, irodaházat, székházat?
Hisszük, hogy partnereinkkel közösen valóban megvalósítható a zöldebb jövő, professzionálisan, hitelesen, felelősen gondolkodva.
Jó olvasást és hatékony zöldülést kívánunk!
8. TIPPÜNK: FOLYOSÓK ZÖLD HIGIÉNIÁJA
A szállodák, irodaházak kevésbé látható, ugyanakkor forgalmas terei a folyosók. A két területet más-más fókusszal érdemes környezettudatosan takarítani és tisztán tartani.
A folyosók környezettudatos tisztán tartása jóval nehezebb feladatot jelent. Szállodák esetén a folyosók nagy része szűk, szabad levegőtől mentes, gyakran szőnyegpadlós. Ráadásul a vendégeken kívül sokszor a személyzet is közlekedőként használja azt, tehát bizonyos napszakokban egyszerre mozog itt a kicsekkoló vagy épp a wellnessbe induló fürdőköpenyes vendég, a szennyeskocsit toló szobaasszony, a reggeli futásból visszatérő fitt törzsvendég, esetleg még a room service is, a szobában elfogyasztott vacsora maradékaival. Nehéz feladat tehát a folyamatos rend és tisztaság, ezért elsősorban a szervezettséget és a kontrollt javasoljuk ilyen hotelekben. A HK feladata a teljes folyosó(rendszer) napi takarítása, érdemes ezt a délelőtti órákban, az utazó szobák takarítása után elvégezni, még az ebéd utáni csendespihenő előtt. Fontos, hogy a szobaasszonyok takarítókocsiján mindig próbáljunk rendet tartani, több kolléga esetén osszuk meg a munkát, a szennyeskocsit gyakorta ürítsük, ne hagyjuk sokáig a folyosón! Ha a folyosó műszaki paraméterei engedik, szellőztessünk sokat, engedjük be a friss levegőt, napközben hagyjuk bukóra nyitva az ablakokat, hogy egész nap kellemes és természetes levegő lengje be ezt a teret! Ne feledkezzünk meg a folyosón elhelyezett bútorok környezettudatos takarításáról sem, ezeket is portalanítsuk, szükség esetén szőr-, és foltmentesítsük, lehetőleg zöld tisztítószerekkel. Ha a folyosón élő virág van, ápoljuk gondosan, locsoljuk gyűjtött esővízzel!
A szállodai folyosók gyakori jellemzője a ház stílusához illeszkedő szőnyegpadló. Ennek tisztántartása komoly kihívás, különösen olyan házakban, ahol régebbi típusú vagy világosabb színvilágú szőnyegpadlót fektettek le. A napi takarítási rutinba illesztett padlóápolás mellett a nagytakarítások során érdemes több időt szánni a szőnyegpadló ápolására, elsősorban környezetbarát módszerekkel. Szerencsésebb esetben a folyosó padozata hidegburkolatú, ennek tisztántartása kevesebb emberi erőforrást igényel, jobban szervezhető, energia-, és víztakarékosabb.
A liftből kilépve a folyosók tágas vagy épp szűk tereire érkeznek vendégeink, fontos a környezetkímélő megoldások alkalmazása ezekben a nyitott vagy épp zárt helyiségekben is. Az épület adottságaitól függően a folyosók mások, hol levegőtlenek hol épp szellősek. Gondoljunk a friss levegő bejuttatására ezekbe a terekbe, ha másképp nem megy levegőfrissítőket használva. A legjobb természetesen a szellőztetés, napi többszöri alkalommal. Fontos, hogy a folyosók átláthatóak legyenek, irányítótáblák segítsék a közlekedést. Ha tehetjük és erre van elegendő hely élő vágott virággal vagy cserepes növénnyel díszítsünk, a virágokat összegyűjtött esővízzel is locsolhatjuk. Ügyeljünk a rendszeres gondozásukra, portalanításukra is! A folyosókon sok esetben együtt mozog a takarítószemélyzet és a vendégek. Fordítsunk kiemelt figyelmet arra, hogy a szobaasszonyok takarítókocsijai rendezett, strukturált látványt nyújtsanak, a szennyeskocsi semmiképp se keveredjen a tiszta textilt szállító kocsival! Amennyiben környezettudatos tisztítószereket szállítunk a kocsin, egy kis táblával fel is hívhatjuk erre a vendégek figyelmét, hagy lássák: saját érdekükben, egészségük védelmében teszünk így.
Irodaházak, bevásárlóközpontok esetén a folyosók tisztántartása egyszerűbb, mert általában ezek tágas terek, üvegfelületekkel, kemény padozatokkal kiépítve, funkcionális bútorokkal. Így elsősorban a csúszásmentesítésről és a korlátok/üvegfelületek ujjlenyomatmentesítéséről kell gondoskodnunk. A padozat fajtájától függően a csúszásmentesítést elsősorban a szárazon tartással tudjuk megoldani, száraz felületek ritkán csúsznak. Olyan terekben, ahol gyakori a vizes felmosás, használjunk gyorsan száradó, enyhén alkoholos felülettisztítót, ilyen például a biológiailag teljesen lebomló összetevőket tartalmazó Sutter Zero Flower, mely kellemes virágillatával a tisztaságon túl kellemes hangulatot is teremt.
A nagy irodaházak és bevásárlóközpontok esetén a folyosókon sokszor ételmaradékok, az éttermi terület előtt zsírfoltok, a bejáratoknál és a mosdók környékén vízkőlerakódások jellemzőek. Mindhárom makacs szennyeződéstípus eltávolítását megoldhatjuk környezettudatos tisztítószerekkel, zsírfoltokra a Sutter Zero Amber, vízkőlerakódásokra a Sutter Zero Descaler Plus termékeket javasoljuk, melyek nagy kiszerelésben is elérhetőek, így a logisztikai költségek is csökkenthetőek.
Az irodaházi folyosók levegőztetése általában beépített gépészeti megoldással biztosított, ugyanakkor ne feledjük: a friss levegő mindennél egészségesebb és környezetbarátabb. Ha csak tehetjük, nyissunk ablakot, szellőztessünk! A huzatra viszont ügyeljünk, mert biztonságtechnikailag nem jó, ha állandó átfújó levegő van a folyosón, ez okozhat balesetet, elboruló tárgyak esetén. Kövessük figyelemmel a meteorológiai előrejelzéseket, vagy használjunk szélsebességmérőt, nagyobb szél esetén csukjuk be az ablakokat a folyosón is.
Ha élő növények is vannak a folyosón, ügyeljünk az ápolásukra, öntözésükhöz bátran használjunk gyűjtött esővizet! Kommunikáljunk tudatosan az irodaház vagy bevásárlóközpont dolgozóival, látogatóival: ragadjunk meg minden alkalmat, hogy jelezzük feléjük: zölden gondolkodunk az Ő érdekükben is!